reklama

Prečo jedia východniari tresku s rožkami

Som z východného Slovenska. A nie som gadžovka, stokárka, zlatokopka a ani hlúpa dedinčanka. A žijem v Bratislave. Nie v Blave.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (45)

Bol začiatok mája a jeden z tých teplých dní, kedy všetko ožíva. Ja, zaneprázdnená finálnymi projektami, som práve trávila čas v nákupnom centre hľadajúc plátna, farby a iné potrebné veci na realizáciu posledných zadaní. Vybrala som sa do nemenovaného obchodného reťazca v tom najhoršom možnom čase - okolo piatej hodiny večer. Z toho kvantá ľudí, ktoré sa predierali regálmi, som zastala až pri jednom, aj to pri pokladni. Robotník. Taký ten klasický, v zašpinených monterkách a mozoľatými rukami, ktoré značia, že nimi pracoval ešte pred pár minútami. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

,,Nech sa páči,'' povedal prízvukom, ktorý som hneď spoznala. Náš, východniarsky. Ten, ktorý som ja síce kvôli štúdiu kade-tade nikdy v takejto intenzite nepochytila, no poznala ho. Pozrela som sa na to, čo kúpil a bez hanby, otvorene.. bolo mi do plaču. Kúpil si štyri rožky, tresku a pivo. Typický východniar, povedala by si značná časť Bratislavčanov. Typický východniar, hovorím si to aj ja. S trochu väčším rozdielom.

Robia za smiešne peniaze, čím dehonestujú úroveň, majú smiešny prízvuk, sú to jednoduchí ľudia, ''živaria na treske a paštekách'', kvôli nim sú kolóny, sú to len alkoholici, cpčkári, mali by sa vrátiť tam, odkiaľ prišli, východniarov v Bratislave netreba... to je len zlomok komentárov, ktoré sa objavili pod článkom na facebooku známeho slovenského média. Evidentne tak vidí východniarov určitá časť Bratislavy. Spomeňme si na slávneho Joža Ráža a pesničku Johnny Paštekár, v ktorej cpčkárom odkazuje, aby si vybrali slamu z topánok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pamätám si, ako môj, dnes už bývalý frajer, oznámil kamarátovi, že chodí s východniarkou. ,,Preboha s východniarkou? Kto normálny by s východniarkou chodil,'' znela jeho reakcia. Môj ex si z toho ťažkú hlavu nerobil. Mal ma rád, aj keď som občas povedala slovo ako z iného sveta alebo zatiahla tak, že som z toho bola sama prekvapená. 

Rozumiem mnohým predsudkom a sama nepatrím k tým hrdým východniarom, ktorí porovnávajú Hlavnú ulicu v Košiciach s tou Obchodnou v Bratislave. A neznášam slovo Blava! Uvedomujem si však problémy a chyby, ktoré na východe našej krajiny panujú. Uvedomujem si však aj to dobré, to, čo je prehliadané, najmä tými, čo kritizujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ten robotník, ktorého stretnete kupovať si tresku a rožky, nie je človekom, ktorý žije chudobným životom. Nešetrí na sebe preto, aby to následne prepil v krčme, ako nás učia stereotypy. Väčšina z tých robotníkov má na východnom Slovensku rodinu, ktorú prácou v okolí svojho bydliska nedokáže uživiť. Sú to otcovia, ktorí chcú pre svoje deti to najlepšie a to dokonca aj v prípade, že sa ukracujú o čas s nimi.

Rozumiem aj ich frustrácií, byť v meste len kvôli práci a čakať, kým sa odbije týždeň a budú môcť ísť domov tam, kde to milujú. Šetriť na jedle, aby mohlo ich dieťa dostať hračku, po ktorej tak túžilo. Aby mohlo mať nové tenisky, keďže z predošlých už výrastlo. Aby mu nechýbalo nič na svete...radšej bude všetko potrebné chýbať jemu. 

Paula Kentošová

Paula Kentošová

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  119x

,,Zajtra zmením svoj život. Včera som to chcel urobiť dnes.''Mark Twain Zoznam autorových rubrík:  Všetko, čo ma trápilen takPríbehy

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu