reklama

Otehotnela som na strednej škole

Som z generácie, kedy ľudia krútia hlavami nad tými, ktorí sa stanú rodičmi skôr, než v ruke držia diplom z vysokej školy. Zvláštna doba, v ktorej ľudia vedia lepšie než ty, kedy by si mala porodiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (124)

*článok je aktualizovaný

Predtým, než som ju osobne spoznala, vedela som o nej, že sa miluje zabávať. Sofi, ktorá bola v pomyselnom rozdelení strednej školy (ktoré panuje azda všade), zaradená medzi rebelov, však v maturitnom ročníku všetkých šokovala guľatým bruškom. Vlastne ani nie tak tehotenstvom ako tým, že nešla na potrat. 

Reakcie väčšiny študentov neboli prívetivé, práve naopak. Dalo by sa povedať, že ju dokonca odsudzovali. Ako sa o dieťa postará? Nie je veľmi mladá? Odkiaľ bude mať peniaze? Prečo si ,,to'' nechala? Ozývali sa každý deň otázky, z ktorých máloktorá bola vlastne adresovaná jej osobne. Výsmešné výrazy, ktoré sa zakaždým objavili na tvárach spolužiakov, si však všimnúť musela. ,,Ich nezrelý prístup mi bol ukradnutý najmä vďaka podpore rodiny. Tá sa od začiatku tešila na príchod bábätka,'' vysvetľuje mi Sofi, ktorá o sebe len pred pár rokmi tvrdila, že deti nikdy nechce. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Sofi počas posledných týždňov tehotenstva na strednej školy.
Sofi počas posledných týždňov tehotenstva na strednej školy. (zdroj: archív)

Materstvo bolo pre ňu vzdialené rovnako, ako kresťanstvo. Od momentu, kedy sa však dozvedela, že pod srdcom nosí dnes už milované dievčatko, sa do nej zaľúbila. Tak silno, že sa rozhodla všetko zvládnuť, či už za pomoci vtedajšieho priateľa, alebo sama. Nielenže úspešne zmaturovala bez akýchkoľvek úľav len týždeň pred pôrodom, len krátko po tom, čo malá Žofka dovŕšila dva roky, ju prijali na vysokú školu s umeleckým zameraním. Svet ju však akosi odmieta prijať. 

Možno je to mestom kde žije, možno je to nešťastím na správnych ľudí. Prvé mesiace po narodení Žofky patrili medzi najťažšie nie len kvôli peniazom, ale aj kvôli správaniu ľudí. Rozchod s partnerom, ktorý sa o dieťa po pár mesiacoch života prestal zaujímať, neochota mužov pomôcť pri prenášaní kočíka, trpké a často krát výsmešné otázky starších žien týkajúce sa vekového rozdielu... to všetko sa ukladalo hneď vedľa kopy zvanej výdaje. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inkaso, strava, oblečenie pre malú - o tom všetkom Sofi vedela a nesťažuje si, aj keď peniazmi sa obhadzovať rozhodne nemôže. ,,Žofia v lete dovŕšila tretí rok života, to znamená koniec rodičovského príspevku,'' rozpráva mi študentka, ktorá mimochodom tento semester získala najlepšie hodnotenie záverečnej práce. Ak by ste ju však čakali žobrať peniaze od rodičov či jednoducho plakať v kúte, ste na omyle. Kvôli malej sa totiž (nechcene) odhodlala na súd s bývalým priateľom, ale aj možnosti získania prospechového štipendia navyše. Hoc jej to tento semester nevyšlo len o vlások (konkrétne 2%), nevzdáva sa. Teší sa zo svojej milovanej dcérky, ale aj z obľúbenej školy. ,,Aj vďaka umenie som sa dokázala vyrovnať so sklamaním a ťažkými situáciami, ktorým som čelila posledné tri roky. Sú to však tiež najkrajšie tri roky môjho života. Uvedomila som si, aká dôležitá je rodina,'' rozpráva mi šťastná, ako nikdy predtým. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Sofi ostala síce na malú Žofi sama, o to je ich puto však silnejšie.
Sofi ostala síce na malú Žofi sama, o to je ich puto však silnejšie. (zdroj: archív)

Mnoho ľudí predpokladalo, že mladá matka nevie, akoby sa o svoje dieťa mala postarať. Napodiv všetkých kritikov dievčatko rozpráva krásne, chodí oblečené vkusne a dokonca aj štýlovo, má normálnu váhu a pozná všetky slušné mravy. V dave detí starších rodičov by ste ju spoznali len tým, že vyniká. Už teraz totiž prejavuje lásku k umeniu, v ktorej ju jej mamka, študentka grafiky, pochopiteľne podporuje.

Po tom, ako som si prečítala komentáre v diskusii s vami musím súhlasiť s jednou podstatou vecou - tento príbeh som nechcene zidealizovala (pravdepodobne tým, že som Sofi nechcela ublížiť). Tento príbeh ideálny nie je, to rozhodne. Sofia nikdy neodopierala styk otca s malou, chápe, aký je pre ňu dôležitý. ,,Ty si si ju chcela nechať, tak sa o ňu staraj,'' zaznelo neraz predtým, než sa úlohy otca vzdal väčšinou preto, že jeho priority boli vzhľadom na jeho vek ešte niekde úplne inde. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa mladý pár rozišiel. Hoc bola Sofi psychicky pripravená na dieťa, on nebol. Nikdy mu však nebolo odopreté stýkať sa s malou. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšia vec, ktorú by som chcela rozobrať, sú peniaze. Nemyslite si, že celý čas sedí doma a čaká na nepravidelný príspevok od otca alebo ten dnes už žalostne nízky od štátu. Kým mala Žofka trávila čas v škôlke, ona si v rámci dňa bez školy hľadala jednorazové brigády, ktoré by jej ako tak mohli dopomôcť. Raz za čas sa stalo, že malú Žofi postrážil niekto z blízkej rodiny, no nikdy to nebolo na viac ako dve tri hodinky. Nie je to pohodlná mamička, ktorá peniaze od otca dieťaťa minie na veci pre seba. To by svojej dcére nikdy nedokázala urobiť a každý cent, ktorý zarobí alebo dostane, minie práve na ňu. Jedlo, oblečenie, škôlka, hračky...

O mladé a slobodné matky sa bohužiaľ naša krajina nedokáže postarať tak, ako by mala. Všetkým ľuďom, ktorí to pochopili ináč - po tom, ako ženu s dieťaťom opustí muž, žena stráca akúsi istotu. Istotu, že na dieťa neostane sama. Istotu, že ,,vymáhanie'' zaslúženého minimálneho príspevku pre dieťa, prebehne rýchlo. Sofia čaká na svoj súd s otcom svojho dieťaťa už niekoľko mesiacov. Zatiaľ čo jeho plat rastie, Žofia pozná len to, čo jej dovolí výška rodičovského príspevku a maminho štipendia.

 Vzdávam hold všetkým ženám, ktoré svoje deti vychovávajú samé, bez pomoci partnera. ,,Po nejakom čase sme náš vzťah s otcom obnovili a skúsili to znova. Vydržalo to približne pol roka a zhodli sme sa, že spolu už nebudeme. Neprospievalo to nikomu a hlavne nie našej dcére.V tej dobe som si podala prihlášku na vysokú školu. Chcela som pokračovať v umení, Žofkin otec ma nepodporoval. Povedal mi, že to nebudem zvládať,'' prezradila mi na margo svojho bývalého priateľa. 

Ľudia na Slovensku sa občas nevedia zdržať komentovania príliš osobných tém tak, ako by mali, čo sa vlastne ukázalo aj v diskusii. To však neznamená, že by sme sa my nemohli rozhodnúť tak, ako to naozaj cítime. Bez nátlaku spoločnosti, bez zbytočných dohováraní... tak, ako my chceme. 

Paula Kentošová

Paula Kentošová

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  119x

,,Zajtra zmením svoj život. Včera som to chcel urobiť dnes.''Mark Twain Zoznam autorových rubrík:  Všetko, čo ma trápilen takPríbehy

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu